Tapahtumaohjeet

Konsepti

Suunnista, seikkaile ja eksy. Turvallisesti sisällä.

  • Haluatko päästä suunnistamaan myös talvella, mutta lumihanki ei houkuta?
  • Oletko joskus eksynyt kauppakeskukseen tai ovatko virastotalojen käytävät mahdoton labyrintti?
  • Kaipaatko kaikkien aikojen suunnistushaastetta?
  • Haluatko kokeilla jotain uutta?

Helsinki-Indoor Cup (HIC) tuo sisäsuunnistustapahtumat pääkaupunkiseudulla. Uuden tyyppinen tapa nauttia suunnistuksesta myös talvikaudella. Sisäsuunnistus sopii kaikille niin aloittelevista suunnistusharrastajista maajoukkuetason pihkaniskoihin. Sopii erityisesti liikkujille, jotka haluavat kokeilla jotain uutta. Sisäsuunnistus tarjoaa 3D -labyrintin omaista seikkailua, turvallisesti rakennuksen sisällä.

Tehtäväsi on yksinkertainen. Selvitä rakennuksen sokkelot, käytävät ja portaikot. Löydä reittisi rastilta toiselle, lähdöstä maaliin, mahdollisimman nopeasti. Näissä tapahtumissa kelivarmuus on taattu, eikä liian pitkälle pääse eksymään, ellei astu ulko-ovesta ulos.  Haastetta radalla tuovat eri kerrosten välisten kulkureittien löytäminen ja vauhti. Sisäsuunnistustapahtuman kesto vaihtelee tapahtumapaikasta riippuen, mutta tyypillisesti puhutaan sprinttimatkoista (5-15min).

Kartta ja maasto

Mallikartta

Sisäsuunnistuksessa ”maastona” toimii rakennuksen sisätilat, joihin voi lukeutua niin käytäviä, aulatiloja kuin yksittäisiä huoneitakin. Karttana toimii Sisäsuunnistusta varten tehty oma kartta. Mittakaavaa kartassa ei ole kuvattu. Sallitut tilat ja kulkureitit on merkitty karttaan vaalean ruskealla. Sallittujen tilojen lisäksi on myös kiellettyjä kohteita, joihin lukeutuvat: suljetut alueet (harmaa tai valkoinen), muuten kielletyt kohteet (vaalean vihreä tai violetti) ja seinät / kielletyt muurit (paksu musta viiva).

Sisäsuunnistuksessa liikutaan rakennuksen kerrosten välissä. Kerroksista toiseen siirtymiseen voi käyttää erilaisia vaihtoehtoja: portaita, liukuportaita, liukutasoja tai hissiä. Portaissa liikuttaessa kannattaa kartasta huomioida kolme asiaa. Ensinnäkin portaissa nuoli kuvastaa mihin suuntaan portaat nousevat. Toiseksi portaikon vierestä löydät portaikkotunnuksen, jonka avulla löydät nopeammin mihin kohtaan portaat nousevat toisessa kerroksessa. Kolmanneksi on olemassa myös portaita, jotka nousevat suoraan yhden kerroksen yli, toisin sanoen esimerkiksi suoraan ykköskerroksesta kolmoskerrokseen. Tällaiset portaat on kuvattu kahdella nuolella.

Radat

Helsinki-Indoor Cup tarjoaa kolme rataa, joista löytyy varmasti jokaiselle on tarjolla jotakin. Radat vaihtelevat niin pituudessa kuin taitotasossakin.

Vihreä (Helppo – Lyhyt)

Vihreä tarjoaa turvallisen laskeutumisen sisäsuunnistuksen opintopolulle. Helpoin reitti on tarjolla niille, jotka haluavat kokeilla sisäsuunnistusta ensimmäistä kertaa ja jotka haluavat ottaa rennosti ilman sen suurempia tulospaineita. Vihreä rata on esteetön (ellei toisin ole ilmoitettu), joten se soveltuu myös esimerkiksi pyörätuolilla kuljettavaksi.

Keltainen (Keskivaikea – Keskipitkä)

Keltaisella radalla ymmärrys sisäsuunnistuskartasta ja sen hahmottamisesta on kasvanut. Aika nostaa tasoa hieman lisää. Keltaisella radalla ei vielä kaikkein teknisimpiä ratkaisuja ja reittejä ole tarjolla, mutta radoistamme keskimmäinen tarjoaa taitotasoltaan ja pituudeltaan kohtuullisen vaihtoehdon.

Musta (Vaikea – Pitkä)

Mustalle radalle lyödään haastetta toisen eteen. Tällä radalla osallistujia ei säälitä, vaan ratamestari yrittää kaikkensa tarjotakseen osallistujille tiukkoja haasteita

Eri tapahtumien osalta ratojen pituudet vaihtelevat. Yleisesti ottaen radan suorittamiseen menee kuitenkin virheettä 5-15min. Samalla osallistumismaksulla on mahdollista suorittaa useampi erilainen rata samassa tapahtumassa.

Liikkuminen sisätiloissa

Rakennuksessa liikuttaessa ensisijaisen tärkeää on otettava huomioon kaikki muut suunnistajat, sekä mahdolliset muut rakennuksessa liikkuvat. Tarjolla on tiukkoja kurveja sekä kapeampia käytäviä, missä vauhti pitää mitoittaa niin että pystyt reagoimaan myös muihin. Liikkujien lisäksi maastossa voi olla myös muita kohteita (pöytiä, koriste-esineitä yms.) joihin törmäämistä tulee myös välttää.

Kaikki tapahtuman osallistujat osallistuvat omalla vastuullaan.

Kun nämä muutama perus asia pidetään mielessä, jää tapahtumasta paras fiilis kaikille.

Asustus

Tapahtumat sekä itse suoritus tapahtuvat sisätiloissa, joten pärjäät hyvin sisäliikuntavarustuksella. Kiinnitä huomiota kenkävalintaan, sillä tapahtumiin voi osallistua ainoastaan puhtailla lenkkareilla tai muilla sisäliikuntakengillä.

Ajanotto ja EMIT

Tapahtumissa otetaan aikaa EMIT-leimausjärjestelmällä.

Tapahtumissamme on mahdollista saada käyttöön lainakortti, jos omaa EMIT-korttia syystä tai toisesta ei löydy tai sellaista ei edes omista. Lainakortti on maksuton. Kadotetusta lainakortista perimme 80€ maksun.

Tapahtumissa käytetään Navisport -tulospavelua

Lähtöaika

Tapahtumissa voi oman lähtöaikansa valita vapaasti, kuntorastityyliin. Lähtöjen tulee tapahtua klo 10.00-11.30 välisenä aikana. Maali sulkeutuu klo 12.00

Lähtijä ottaa kartan lähtöhetkellä lähdössä olevasta sarjoittain nimikoiduista ämpäreistä.

Ilmoittautuminen ja Maksut

Tapahtumiin voi ilmoittautua etukäteen Rastilippu palvelussa, mutta etukäteis ilmoittautumista vaadita

Osallistumismaksu tapahtumiin

Tapahtuman voi maksaa ennakkoon Rastilippu palvelussa, Rastilippu. Maksuvälineinä paikan päällä käyvät käteisen ohella myös Smartum liikuntaseteli, TYKY seteli ja VIRIKE seteli sekä Smartum– ja Eazybreak– nettisovellukset.

Opastus ja pysäköinti

Tapahtumiin ei ole erillistä opastusta. Tapahtumakeskuksien osoite löytyy kunkin etapin omilta kisasivuilta hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Koska tapahtumat sijaitsevat kaupunkiympäristössä, erillisiä pysäköintipaikkoja ei järjestäjien toimesta ole. Suosittelemme paikalle saapumista käyttämällä julkisia liikennevälineitä (HSL) tai polkupyörää.

Tulokset

Kunkin tapahtuman tulokset, sekä väliajat päivittyvät tapahtuman edetessä ONLINE -tulospalveluun automaattisesti. Lopulliset tulokset, rastiväliajat ja kartat löytyvät sivuston tuloksista mahdollisimman nopeasti tapahtuman jälkeen.